• Brenda Balvers

Herfst: zo zorg je goed voor jezelf


Net zoals ieder mens verschillend is, zijn er ook verschillende seizoenen met specifieke eigenschappen. De herfst staat binnen de Ayurveda bekend als het Vata seizoen: wisselend, koud en winderig. Door mee te bewegen met de seizoenen voorkom je dat je uit balans raakt en ziek wordt. Hoe? Door kleine aanpassingen in je voeding en leefstijl.

‘Like increases like’ is een veelgehoorde uitspraak binnen de Ayurveda geneeskunde. Hiermee wordt bedoeld dat meer van hetzelfde zorgt voor een toename van datzelfde. Laat me dat uitleggen met een voorbeeld: De herfst is koud en winderig, dus wat gebeurt er als je zonder jas de deur uit uitgaat en veel rauwe salades eet in de herfst? Hiermee voeg je nog meer kou en wind toe in je lichaam met als gevolg verkoudheid en soms griep. Daarom is het van belang om tegenovergestelde kwaliteiten toe te voegen in zowel je voeding als je leefstijl. In het herfstseizoen betekent dit zorgen voor voldoende warmte, regelmaat en rust om ervoor te zorgen dat je Vata dosha niet uit balans raakt.

Ingewikkeld? Valt best mee. Vaak weet je zelf ook wel wat goed voor je is, maar soms luisteren we onvoldoende naar de signalen van ons lichaam. Hieronder een aantal tips om ervoor te zorgen dat je de herfst goed doorkomt en de kans op verkoudheid en griep verkleint.

1. Masseer jezelf met warme olie

Gebruik hiervoor biologische sesamolie uit de natuurwinkel. Smeer jezelf 1 a 2 keer per week van top tot teen in, laat de olie 10 tot 15 minuten intrekken en neem vervolgens een warme douche. De warme olie gaat een droge huid tegen, brengt je zenuwstelsel tot rust en zorgt voor gronding.

Niet altijd zin om jezelf in te smeren met olie? Dan is de herfst de ideale periode voor een ontspannende lichaamsmassage met warme kruidenolie, afgestemd op wat jij op dat moment nodig hebt.

2. Eet zoveel mogelijk warm

Probeer om drie keer per dag warm te eten. Start daarom je dag met een warm ontbijt, dit zorgt voor gronding en verwarmt je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan havermout of rijstepap, voorzien van noten en verwarmende kruiden (kaneel, kardemon). Vermijd in de herfst fruit of een (groene) smoothie als ontbijt. Beide zijn te koud en te licht. Dit verhoogt Vata terwijl je juist het tegenovergestelde wilt bereiken. Als lunch kun je denken aan een warme, stevige soep met wat brood. Denk aan pompoensoep of zoete aardappelsoep. Zorg dat ook je avondeten warm is, voorkom daarom het eten van salades en ga voor stoof- en stamppotten!

3. Kook met ghee

Wel eens gehoord van ghee, of geklaarde boter? Dit goudgele goedje is bij uitstek geschikt om in de herfst en winter te gebruik in je keuken. Ghee heeft vele positieve gezondheidseffecten en kan verhit worden tot 250 graden (in tegenstelling tot olijfolie). Ghee is dan ook ideaal om in te bakken en braden.

4. Keer meer naar binnen toe

De herfst is bij uitstek het seizoen om wat meer naar binnen te keren. Denk aan het luisteren naar rustige muziek, meditatie of het doen van ademhalings- en yogaoefeningen. Dit zorgt voor balans, rust en gronding. Vooral de zonnegroet is een ideale yogaoefening omdat deze oefening veel warmte creëert in je lichaam.

5. Drink kruidenthee

Als je goed naar je lichaam luistert, merk je dat je in de herfst minder trekt hebt in een glas koud water. Niet zo raar, aangezien je lichaam behoefte heeft aan warmte in dit seizoen. Vermijd daarom het drinken van koude dranken en neem daarvoor in de plaats verwarmende kruidenthee (kaneel, gember, kardemom, venkel). Ook koffie kun je beter laten staan. Koffie verstoort Vata dosha, iets wat je juist niet wilt.

6. Houd jezelf warm en zorg voor voldoende slaap

Trek voldoende kleren aan en zorg er op winderige dagen voor dat je je hoofd warm houdt. Dus lekker die sjaal om je nek en die muts op je hoofd als je gaat uitwaaien op het strand! Ook voldoende slaap is belangrijk. De dagen worden korter en je zult merken dat je ook meer behoefte hebt aan slaap. Zorg er daarom voor dat je minimaal 7 tot 8 uur slaap krijgt per nacht. Dit doet wonderen voor je weerstand en maakt dat je voldoende energie hebt voor de nieuwe dag!

#herfst #seizoenen #vata

34 keer bekeken

​Copyright © 2020 Soulshine - praktijk voor yoga & ayurveda | info@praktijksoulshine.nl | Heerhugowaard