• Brenda Balvers

Vliegvakantie? Voorkom een jetlag met deze tips


De zomervakantie is begonnen! Grote kans dat ook jij binnenkort op vakantie gaat. Ga je met het vliegtuig? Dan heb je vast wel eens last gehad van een jetlag en de daarbij behorende klachten. Denk aan slaaptekort, constipatie en een droge huid. Dit komt omdat vliegen je lichaam ontregelt, en vooral de Vata energie in je lichaam.

Vata staat voor de elementen lucht en ether en daarmee voor de kwaliteiten licht, mobiel, droog, koud en bewegelijk. En wat is vliegen? Juist ja, vliegen is al deze kwaliteiten! Je vliegt op grote hoogte in de lucht, met een enorme snelheid. Niet gek dus dat vliegen de zojuist genoemde klachten veroorzaakt. En dan is het fijn als je wat kennis hebt van Ayurveda, om deze klachten te verminderen. Hoe? Door tegenovergestelde kwaliteiten in te zetten. Dus als vliegen staat voor beweging, mobiliteit, droog, koud en lichtheid ga je op zoek naar het tegenovergestelde: rust, zwaarte, vocht, warmte en aarding!

1. Drink voldoende

In het vliegtuig staat de airco altijd aan waardoor je uitdroogt. Dit heb je vast wel eens gemerkt, denk aan een droge neus en een droge huid. Zorg er daarom voor dat je voldoende drinkt, en het liefst warm. Vermijd koffie en cafeïne houdende thee. Beide zijn vocht afdrijvend en drogen je systeem alleen maar verder uit. En ja, dit geldt ook voor alcohol! Hoe verleidelijk het ook is, alcohol tijdens het vliegen is niet aan te raden.

2. Smeer jezelf in met olie

Je vliegt hoog in de lucht en bent daardoor ‘lichter’ door de zwaartekracht. Het is daarom belangrijk om zwaarte toe te voegen. Smeer jezelf op de dag dat je vliegt in met biologische sesamolie. Dit voegt niet alleen zwaarte toe aan je systeem maar ook vettigheid wat weer goed is tegen de droogte. Doe dit ook zodra je op je plaats van bestemming bent aangekomen. Geen zin om je hele lichaam in te smeren? Smeer dan in ieder geval je hoofdhuid en je voetzolen in.

3. Eet warm, voedend en aardend

Vermijd droge en lichte voedingsmiddelen zoals crackers en salades. Dit verstoort Vata en zorgt daarmee voor constipatie. Eet liever warm, voedend en aardend. Hier kun je al mee beginnen de dag voordat je vliegt. Denk aan een havermout ontbijt, soep of een rijstgerecht met groenten en verwarmende specerijen. Kies in het vliegtuig voor een oosterse vegetarische maaltijd. Deze maaltijd is vaak voorzien van rijst en verwarmende specerijen. Vlees, zuivel en gefrituurd eten kun je beter vermijden omdat dit lastig te verteren is voor het lichaam, helemaal als je vliegt.

4. Neem gember

Drink gemberthee voorafgaand en tijdens het vliegen. Gember houdt je lichaam warm en stimuleert je spijsvertering. Geen fan van deze thee? Neem dan een uur voor het vliegen 2 gember capsules met een kop warm water.

5. Blijf in beweging

Je zit veel tijdens een vliegreis. Vooral als je een lange reis maakt. Zorg er daarom voor dat je regelmatig beweegt. Dit houdt je fit en voorkomt stijfheid. Doe wat yoga of rek- en strekoefeningen in je stoel, als je staat te wachten voor het toilet of loop gewoon een rondje door het vliegtuig. Je zult merken dat je een stuk fitter aankomt op je plaats van bestemming!

Doe je voordeel met deze tips en ervaar het verschil! Het beste resultaat krijg je als je de tips een paar dagen voorafgaand, tijdens en na je vliegreis toepast. Ik wens je een hele fijne (vlieg)vakantie!

#vliegen #vakantie #vata #vliegvakantie #tips

33 keer bekeken

​Copyright © 2020 Soulshine - praktijk voor yoga & ayurveda | info@praktijksoulshine.nl | Heerhugowaard