• Brenda Balvers

Warm? Zo houd je het hoofd koel!


Ok, officieel is het nog niet zover maar het weer van de afgelopen weken laat er geen twijfel over bestaan: het is zomer in Nederland! Dit betekent lange, warme dagen met veel zon. Heerlijk! Maar hoe zorg je ervoor dat je niet oververhit raakt? Hoe houd je je hoofd én lichaam koel? Het antwoord is: Pitta management!

De zomer is binnen de Ayurveda het Pitta seizoen. De temperatuur stijgt dus de hitte (Pitta) neemt toe. Niet alleen in de natuur maar ook in jouw lichaam. Teveel hitte in je lijf kan leiden tot ontstekingen, maagzuur, acne en snel geïrriteerd of boos zijn. Met name dat laatste is voor mij heel herkenbaar. Mijn constitutie is overwegend Pitta dus ik kan sowieso niet goed tegen warmte. Teveel hitte (denk aan een dag in de volle zon, te hete voeding, teveel lichaamsbeweging terwijl het warm is) staat bij mij garant voor een 'kort lontje'. Gelukkig weet ik dit inmiddels te voorkomen door Pitta in balans te houden met onderstaande tips!

1. Kies voor 'verkoelend' voedsel

Kies voor voeding met een verkoelend effect op je lichaam. Denk aan zoet en rijp fruit zoals aardbeien, mango, frambozen, watermeloen en peren. Ook bladgroenten, asperges, broccoli, bloemkool, zoete aardappel, sperziebonen, sla, courgette en komkommer zijn aan te raden. Qua granen kun je het beste witte basmati rijst, couscous, havermout, spelt of tarwe nemen. Gebruik je kruiden? Kies dan voor koriander, venkel, peterselie en pepermunt.

2. Vermijd 'verhittend' voedsel

Het laatste wat je wilt als je het warm hebt is het nog warmer krijgen. Vermijd daarom in de zomer de volgende voedingsmiddelen om te voorkomen dat je systeem oververhit raakt: teveel zout en peper, azijn, knoflook, tomaten, pepers, radijs, ui, gezouten en gefrituurd voedsel, hete specerijen zoals gember, cayennepeper, chili, mosterdzaad. Verminder ook zure voeding zoals yoghurt, zure room, ketchup, en citrusvruchten zoals citroen.

3. Eet minder en licht verteerbare voeding

In de zomer werkt je stofwisseling en je spijsvertering langzamer waardoor je minder honger hebt. Het eten van grote en zware maaltijden is daarom niet raadzaam. Het verteren ervan kost je lichaam veel energie waardoor je alleen maar meer warmte in je lichaam creëert. Kies daarom voor kleinere porties en licht verteerbare voeding.

4. Drink voldoende

Dit is een inkoppertje maar toch vergeten we soms om voldoende te drinken. Als het warm is zweet je meer omdat je lichaam zichzelf koel probeert te houden. Hierdoor verlies je vocht wat aangevuld moet worden. Zorg daarom dat je drinkt als je dorst hebt! Wat je dan het beste kunt drinken? Gewoon water! Voeg eventueel wat muntblaadjes of limoen toe (beide verkoelend) voor de smaak of kies zo nu en dan voor een glas kokoswater.

5. Gebruik kokos!

Bij uitstek geschikt tegen de warmte: kokos! Kokos heeft niet alleen een verkoelend effect op je lichaam maar is ook goed voor je huid en longen. Kook daarom zomerdag met kokosolie,

neem zo nu en dan een glas kokoswater of gebruik kokossnippers over je eten, in je smoothie of door je havermoutpap. Maak je zelf soepen? Voeg dan eens kokosmelk toe in plaats van zure room! Ook voor extern gebruik is kokosolie super geschikt. Breng zomerdag een paar keer per week koksolie aan op je huid, laat het even intrekken en neem dan een douche. De kokosolie werkt kalmerend, verkoelend en herstelt je vochtbalans.

6.Vermijd intensieve lichamelijke inspanning

Je merkt het zelf al als het warm is, alles gaat een tikkeltje langzamer en je hebt waarschijnlijk een stuk minder zin om te sporten dan normaal. Niet gek, want de warmte maakt je lichaam moe. Vermijd daarom intensieve lichamelijke inspanning waardoor je veel gaat zweten en zorg dat je niet in de volle zon actief bent. Het is beter om in de vroege ochtend of in de avond actief te zijn. Denk aan een rondje wandelen, fietsen, zwemmen of een rustige vorm van yoga (sla de zonnegroet over in de zomer, doe in plaats daarvan de verkoelende maangroet!)

7. Koel je lichaam af met een eenvoudige ademhalingsoefening

Voel je je nog steeds 'verhit'? Gebruik dan je adem om je lichaam vanuit binnenuit af te koelen. Dit doe je door het toepassen van een eenvoudige ademhalingsoefening: shitali. Shitali betekent letterlijk 'koeling' omdat het de hitte in zowel lichaam als geest (denk aan boosheid, irritaties) vermindert.

Creëer je eigen airconditioning met de volgende oefening:

- Rol je tong samen en steek tussen je lippen

- Adem in door je mond en laat de lucht langs je tong komen

- Trek dan je tong naar binnen, doe je mond dicht en adem uit door je neus

- Herhaal dit 5 tot 10 keer

Twijfel je of je het goed doe? Zoek dan op YouTube naar een video met uitleg!

#zomer #pitta #hitte #warm #warmte #verkoeling #voeding #shitali #inspanning #kokos

135 keer bekeken

​Copyright © 2020 Soulshine - praktijk voor yoga & ayurveda | info@praktijksoulshine.nl | Heerhugowaard