• Brenda Balvers

Ayurveda & de winter: 8 tips!


Het winterseizoen is al een paar weken aan de gang, maar eerlijk is eerlijk: de afgelopen weken hadden meer weg van de herfst met al die regen en wind. Toch lijkt het erop dat daar nu verandering in komt. Daarom is het goed om stil te staan bij het effect van de winter op lichaam en geest.

De winter is een seizoen waarin de elementen water en aarde overheersen, en daarmee de Kapha energie. Kijk maar om je heen: alles is koud, nat, zwaar en vochtig, eigenschappen van Kapha. Dit heeft effect op je lichaam en geest en vertaalt zich vaak in typische Kapha klachten. Denk aan verkoudheid, griep, hoesten, traagheid en depressieve gevoelens. Deze klachten kun je grotendeels voorkomen door goed voor jezelf te zorgen. Hoe? Onderstaande 8 tips helpen je de winter door!

1. Smeer je dagelijks in met warme (biologische) sesamolie

Een van de beste remedies tegen kou is je lichaam 's ochtends insmeren met warme sesamolie. Laat dit 15 minuten intrekken en neem daarna een warme douche. De olie verbetert je weerstand, voedt je lichaam en verwarmt.

2. Eet zware, voedende voedingsmiddelen

In de winter is je spijsvertering sterk. Je vuurtje brandt letterlijk harder om je lichaam warm te houden en te voorzien van genoeg voeding en energie. Hierdoor eten we in de winter vaak meer en zwaardere voeding zoals stamppot, stevige soepen en noten. Eet je vlees? Dan is de winter bij uitstek een goed seizoen om vlees te eten omdat het verteren van vlees veel van je spijsvertering vraagt.

3. Vermijd yoghurt

Ja je leest het goed, vermijd yoghurt. En dan vooral in de ochtend. De ochtend is namelijk de tijd waarop de Kapha energie het sterkst is en yoghurt heeft dezelfde eigenschappen als Kapha (slijmerig, koud, nat). Combineer dit met het winterseizoen waarin de Kapha energie het sterkst is en je zit garant voor verkoudheid en slijmvorming.

4. Zorg voor dagelijkse lichaamsbeweging

Omdat Kapha staat voor traagheid is het goed dagelijks te bewegen. Ga eens tien minuten eerder je bed uit en doe een aantal yogaoefeningen. Of loop na het avondeten een rondje buiten, vooral als je je traag voelt na het eten van je maaltijd. Een rondje lopen stimuleert je spijsvertering.

5. Drink verse gember thee

Voel je je sloom of heb je veel last van slijm? Drink dan verse gember thee. Gember is verwarmend, stimuleert en lost slijm op.

6. Vermijd middagdutjes

De winter is niet het juiste seizoen om middagdutjes te doen. Dit versterkt het slome en trage gevoel alleen maar en kan er zelfs voor zorgen dat je aankomt! Probeer dit dus te vermijden.

7. Zoek vaker je familie en vrienden op

In de winter voel je je misschien vaker eenzaam en kun je eerder last hebben van depressieve gevoelens. Zorg daarom dat je je omringt met familie en vrienden. Zoek letterlijk en figuurlijk de warmte op!

8. Heb vaker seks!

De winter is een goed seizoen om seks te hebben omdat je in dit seizoen vaak sterker bent en meer uithoudingsvermogen hebt. Dus, doe er je voordeel mee ;-)

#ayurveda #winter #tips #kou #warmesesamolie #voedingsmiddelen #yoghurt #voeding #sex #winterseizoen #lichaam #geest #lichaamsbeweging #gemberthee #middagdutjes #familie #vrienden #warmte

108 keer bekeken

​Copyright © 2020 Soulshine - praktijk voor yoga & ayurveda | info@praktijksoulshine.nl | Heerhugowaard